Ayuune Sulley (Ghana) – праисторически блус и нова музика за колого (*традиционна ганайска китара)
30 юли 2018, 21:00
вход: 5 лв.
Музикалният шаман, прото-блусмен и сингър-сонграйтър Аюуне Суле от Кумаси, Гана, когото гледахме преди година с групата на Кинг Аишоба на фестивала "АфроВизия", организиран от платформата "Аларма Пънк Джаз", се завръща за цяло солово турне в България. Поводът е своята 10-годишнина на радиофестивала „Аларма Пънк Джаз“ и вечерното предаване за култура на БНР „Аларма“. А този концерт конкретно е и първата му изява във Варна ever!
Тази пролет Аюуне Суле издаде и първия си пълнометражен албум за лейбъла на Арнолд де Боер (от The Ex) Makkum Records. Албумът We Have One Destiny съдържа както електронизирани и електрифицирани версии на познати ни вече парчета на музиканта (като What A Man Can Do A Woman Can Do More Better), така и съвсем нови за европейската публика песни. Програмата му на това турне, което вече мина през София, Скопие, Амфитеатъра на село Долен и Камен бряг, е напълно акустична - за глас-гласище и колого (традиционна двуструнна ганайска китара). Както виждаме дори само от клиповете му, заснети при кратките му гостувания у нас, Суле е изключително отворен и към гост-музиканти на концертите си.
Инструментът колого, на който Суле свири, само допреди няколко десетилетия се е използвал единствено като „помощник“ на шамана в лечебните наричания и на него се е свирело само у дома по специални поводи. Днес музиката за колого води и свой паралелен сценичен живот с артисти от Гана като Кинг Аишоба, Атамина, Принс Бужу, Асаа Нахо и други наши съвременници. Представител на това „златно поколение“ е и Аюуне Суле, чийто репертоар, както и този на „краля на кологото“ Кинг Аишоба включва и традиционни песни от Северна Гана, но най-вече авторски песни със социална насоченост и ангажираност. Темите варират от несигурността на утрешния ден, през съдбата на африканците, заминали за Европа и забравили своята култура, до проблемите за равноправието между мъжа и жената в съвременния свят. Иначе в самото звучене на традиционната музика за колого от Северна Гана могат да се открият музикални и културни кодове, които хронологически можем да поставим дори преди пентатоничната музика от Мали (в която изследователите припознават корените на американския блус). Важен елемент от музиката за колого е също така трансът.
Събитието се провежда със съдействието на:
Alarma Punk Jazz Fest
Amorpha Youth Foundation
Kreo Kultura Foundation
ПОВЕЧЕ ИНФОРМАЦИЯ:
https://www.facebook.com/alarmafest
https://ayuunesule.bandcamp.com
http://www.makkumrecords.nl
http://bnr.bg
http://binar.bg/player/punk-jazz